Založ si blog

Kokaín, najlepší priateľ človeka.

Viete si predstaviť pápeža v reklame? Nonsens. A čo tak pápež v reklame na tvrdú drogu, kde odporúča kombinovať ju s alkoholom? Fakt.

Síce historický, ale stále fakt. Lev XIII., ktorý ako pápež pôsobil v rokoch 1878 – 1903 (v jednotkách pápežov je to presne 10 dozadu), vôbec nespĺňal predstavu o klasickom pápežovi, ktorý vedie asketický život a na svoju dobu bol veľmi moderný a pokrokový. Snažil sa prepojiť duchovno a vedu, v obraze bol aj na úrovni politiky a nevyhýbal sa ani médiám – je prvý pápež, ktorý bol nafilmovaný a ktorého hlas bol zaznamenaný fonografom. Vrchol v mediálnom svete ale dosiahol niekde inde – vysmiaty od ucha k uchu na plagáte, kde ako popis stojí vyhlásenie vatikánskeho štátneho sekretára, kardinála Rampollyho:

“Rím, 2. januára 1898. Jeho svätosť sa uráčila ma poveriť, aby som v Jeho svätom mene poďakoval šľachetnému darcovi a zároveň, aby som Jeho vďaku vyjadril aj materiálne. Jeho svätosť ma poctila úlohou predať pánovi Marianimu zlatú medailu, na ktorej je vyobrazený pápežský znak.”

 

A kto to vlastne bol ten Mariani, že mu takýmto spôsobom vyjadril vďaku sám pápež? A dokonca aj pápež po ňom (Pius X)? Čo také záslužné a prospešné robil? Robil víno. A miešal ho s drogami.

Honba za všeliekom

Ange François Mariani sa narodil na Korzike v roku 1838 ako prvorodený syn Francoise Xaviera Marianiho, ktorý tu pôsobil ako lekárnik s veľmi dobrou povesťou. Jeho “špecialitou” a zároveň aj rodinným tajným receptom na úrovni vtedajšej farmácie bolo pripravovanie liekov na báze rastlinných extraktov. Za životný cieľ mal objaviť všeliek, ktorý vylieči všetky telesné aj duchovné problémy. Prvým krokom tejto alchýmie malo byť nájdenie magickej rastliny, extrakt z ktorej by mal takýto potenciál a predstavoval by základ účinnej zložky takéhoto preparátu. Ange išiel v šľapajách svojho otca – stal sa lekárnikom, čítal veľké množstvo materiálu z oboru a aj veľa experimentoval. Za cieľ si dal ako časť dedičstva cieľ otca.

Z toho, čo sa Mariani dočítal mu vyšlo, že nároky na zázračnú rastlinu potenciálne spĺňajú dve exotické rastliny – Cinchona officinalis (chininovník lekárský) a Erythroxylon coca (kokaínovník obyčajný). V tomto čase sa navyše zo svojich ciest po Južnej Amerike vrátil istý mladý taliansky lekár Poalo Mantegazza, ktorý vo svojej publikácii velebí koku na príklade peruánskych domorodcov, ktorí žujú jej listy a vďaka tomu prekypujú energiou, dobre zvládajú hlad a výkyvy počasia, sú schopní veľkých výkonov v práci v ťažkých podmienkach ako je napr. vysoká nadmorská výška. Pre západnú medicínu vyzdvihoval najmä blahodarný účinok koky na zažívací trakt a jej účinok na zmierenie bolesti žalúdka. Zmieňuje sa aj o priaznivom účinku na nervový systém v zmysle jeho aktivácie. Na druhej strane taktiež pripúšťa, že látku treba skúmať podrobnejšie a poukazuje na možnosť vytvorenia závislosti. Tá mu však hlavu nejako extra neláme, keďže ako sám uvádza: “Radšej by som žil 10 rokov s kokou, ako 100 rokov bez nej.” Táto práca mala v svojej dobe veľký význam a citovali ju aj takí velikáni, akým bol napríklad zakladateľ psychoanalýzy Freud. Mariani neskôr priznal, že aj preňho bola táto publikácia hlavným zdrojom inšpirácie.

Paríž, mesto reklamy

V roku 1862 Mariani opustil Korziku a zakotvil v Paríži, kde ďalej rozvíjal otcove myšlienky. Od roku 1867 pracoval so svojim bratancom na experimentoch s listami koky. Jeho bratanec sa špecializoval na otorhinolaryngológiu (“krčno-nosno-ušné”). Základom jeho práce bolo vhodné využitie anestézie pri operáciach hrdla, ktoré u neho podstupovali aj rôzne operné speváčky a operácie si tak vyžadovali delikátny prístup. Extrakt z koky dosahoval sľubné výsledky. Chýbal mu však komerčný úspech. Ten prišiel o dva roky na to. Jedného dňa do Marianiho lekárne zavítala slávna herečka s typickým neduhom umelcov – depresiou. Mariani sa chytil príležitosti a siahol po svojej magickej rastline. Jeho jediným problémom bolo, ako významnej zákazníčke túto “horkú pilulku” osladiť. Lieky boli v tomto čase snáď ešte komerčnejšími produktmi ako je to v súčasnosti (čo v konečnom dôsledku dokazuje aj úspech a popularita Marianiho “všelieku”) a viac ako sľubovaný alebo reálny účinok sa prihliadalo na vzhľad, farbu či chuť lieku. Marianiho voľbou bolo červené Bordeaux. V súčasnosti vo všeobecnosti a trochu nadnesene platí, že miešať lieky s alkoholom rovná sa smrť (aj keď ide do značnej miery o mýtus), v tejto dobe to bola bežná vec – veľké množstvo liekov sa v alkohole, ktorý sa z chemického hľadiska v skupine látok s podobnými chemickými vlastnosťami dá označiť ako dôležité rozpúšťadlo, dobre rozpúšťa a pri vhodnom dávkovaní nápoj takmer vôbec nezmení chuť.

Na tomto života budiči fičali aj také mená ako spomenutý psychoanalitik Freud, vynálezca – pre niekoho skôr verejný prezentátor populárnych ideí v tom čase nie tak populárnych ľudí – T. A. Edison, vynálezcovia filmu bratia Lumièrovci, 25. prezident USA Mc Kinley, legenda divokého západu Buffalo Bill, spisovateľ Jules Verne, český maliar Alfonz Mucha, ktorý robil produktu aj reklamu a mnohí iní. Je teda zrejmé, že tento výrobok zmenil svet.

Dalo by sa povedať, že z hľadiska komercie išlo o dokonalý produkt. Bol skutočne účinný, ľuďom naozaj pomáhal, obsahoval látku, na ktorej si organizmus budoval závislosť a čím ďalej, tým potreboval vyššie dávky (t.j. tým viac produktu sa predávalo, touto cestou pozdravujem napr. McDonald’s, ktorý robí v súčasnosti v podstate presne to isté, len s inou látkou), legálnou cestou klamal spotrebiteľov, mal úžasnú reklamu, ktorá v tej dobe nemala obdobu ani konkurenciu.

Dnešnou obdobou je Coca-Cola

Coca-Cola je najpredávanejší nápoj na planéte, okrem Severnej Kórei je možné ju kúpiť v každom štáte na Zemi a niekedy dávnejšie som čítal, že po slove “OK” je druhým najpoužívanejším slovom na svete. Ako ale onen slávny nápoj vznikol? To je ten najlepší vtip. Vin Mariani, tak ako každý komerčne úspešný produkt, mal v čase svojej slávy veľké množstvo napodobenín, Česi na to majú geniálny výraz “padělek”. No a naša slávna Coca-Cola nie je nič iné ako ten najúspešnejší plagiát Vin Mariani zo všetkých. V roku 1886 v štáte Atlanta začal platiť prohibičný zákon a “vynálezca” John Stith Pemberton (keď už sme pri drogách, vrelý fanúšik morfia) vo svojom plagiáte Vin Mariani, kde pridával kola orechy a ešte pár iných vecí (aby sa nepovedalo, že je to plagiát), bol nútený vymeniť jednu z hlavných zložiek produktu – víno – nakoľko išlo o látku s obsahom alkoholu, za látku nealkoholickú. V jednoduchosti je krása, povedal si určite, a dal tam obyčajnú sódovú vodu. Boom! A Coca-Cola bola na svete.

Keď sa stretne šikovnosť so šťastím

Aj keď dnes o ňom vie len málokto, v 19. storočí len ťažko nájdete komerčne úspešnejší produkt ako bol práve Vin Mariani. A samotný Mariani? Muž, ktorý úspešne a legálne predával kombináciu látok, na ktorú sa dnes v rámci osvety drog upozorňuje ako na jednu zo zdravie najviac ohrozujúcich, a ľudia ho pre to milovali. Okrem toho, že to naozaj fungovalo, k obrovskému komerčnému úspechu Marianimu pomohla najmä reklama. To sa dnes už nevidí. V súčasnosti má úspech buď niečo, čo naozaj funguje, alebo niečo, čo síce nefunguje, ale má to dobrú reklamu. Mariani ako reklamu nepoužil len čestné prehlásenie vyše osemtisícky lekárov, ktorí potvrdili účinnosť lieku, ale dotiahol to na úplne nový level a dá sa povedať, že sa tak nezapísal len do histórie farmakológie, drog, someliérstva (treba brať s nadhľadom :-)), ale aj do histórie marketingu. Využil metódu dnes známu ako “celebrity endorsement” – odporúčanie známymi osobnosťami ako sú herci, spisovatelia, maliari, politici atď. Zaujímavé je, že prvé takéto odporúčania najskôr prišli do sídla firmy spontánne od samotných celebrít, Mariani začal používať túto metódu cielene až v následku tohto popudu. V istom momente víno údajne nabralo takú úroveň, že jeho propagácia viedla k zviditeľneniu celebrity, ktorá sa v reklame objavila a nie vína samotného. Mariani bol tak bezpochyby malý génius vo viacerých oboroch, u ktorého hralo veľkú rolu objavenie sa v správnom čase na správnom mieste, šťastie, náhoda a šťastné náhody. Pripísať ale všetok kredit len šťastiu nie je vôbec fér, nakoľko Mariani bol dostatočne šikovný na to, aby každú príležitosť, ktorá pred neho spadla, dokázal využiť na 120%. Či už kvôli reklame, ktorou dá sa povedať predbehol svoju dobu, alebo kvôli produktu, ktorý je po nie až tak veľkých zmenách tým najpopulárnejším nápojom na svete už takmer 150 rokov. Pri týchto faktoch sa nedá odoprieť, že šlo o naozaj pozoruhodného človeka, a to hneď z viacerých smerov, ktorý svojim spôsobom výrazne zmenil svet.

Prítomnosť neexistuje.

04.05.2016

"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it's called the present." - je milá slovná hračka v angličtine, ktorá sa mi pomerne dlho, keď som na ňu kde-tu natrafil, viac »

Fanny a Alexander.

24.04.2016

Dve pomerne veľké filmové plátna, kamery, dokonca aj tie GoPro a živý prenos z nich, mikrofóny, energický strih v reálnom čase. Živé kino. Človek by tipoval rôzne príležitosti, kde sa s viac »

Madame Bovary.

27.03.2016

Tak, ku Svetovému dňu divadla to chce recenziu predstavenia, ktoré si zaslúži titul svetové. O hre: Keď som mal už kúpený lístok na predstavenie Slovenského národného divadla - Madame Bovary, viac »

lietadlo, troska MH370

Pátranie po MH370 po takmer troch rokoch bez úspechu končí

17.01.2017 11:23

Austrália, Malajzia a Čína po takmer troch rokoch ukončili pátranie po lietadle spoločnosti Malaysia Airlines, ktoré zmizlo na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu s 239 cestujúcimi na palube.

Kosovo, vlak

Srbské Kosovo skončilo na slepej koľaji

17.01.2017 10:53

Vlak, vypravený počas víkendu zo srbskej metropoly do Kosova, v poslednej chvíli pred čelnou zrážkou zastavila záchranná brzda.

turecko, istanbul, útok, reina

Turecko potvrdilo zadržanie atetntátnika, muž sa priznal

17.01.2017 10:23

Turecká polícia v pondelok skutočne zadržala muža podozrivého zo spáchania novoročného atentátu v Istanbule. Potvrdil to potvrdil premiér Binali Yildirim.

Sergej Lavrov, Rusko, minister zahraničia,

Lavrov: Vývoj vzťahov Ruska s USA sa ukáže až po nástupe Trumpa

17.01.2017 10:20

Budúcnosť vzťahov Ruska a USA bude zrejmá, až keď začne pracovať nová americká administratíva, povedal v Moskve ruský minister zahraničia Sergej Lavrov.

Juraj Jurík

Dyslektik, ktorý píše o veciach, ktorým nerozumie. A nie preto, žeby bol dyslektik. Okrem toho medik z LF UK, ktorého už nebaví písať len o medicíne na LF UK. Zaujíma ma zo všetkého niečo, takže dokopy neviem o ničom nič. Menovite ale hudba, film, divadlo a kniha, fyzika, miestami to, čo študujem, pekné miesta a mestá a výšky s dobrým výhľadom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 9
Celková čítanosť: 11908x
Priemerná čítanosť článkov: 1323x

Autor blogu

Kategórie